Koen van Halder | SAP Plantmaintenance specialist | Mobiel PM
“De demo’s van ons Mobile SAP Plant Maintenance Platform kunnen we prima digitaal verzorgen”. Koen van Halder is Customer Engagement Manager bij Incentro. In deze functie geeft hij regelmatig demo’s van een door Incentro ontwikkeld software product, genaamd het Mobile SAP Plant Maintenance Platform. Hoe gaat zo’n demo precies in zijn werk? We kijken een dag met Koen mee.
Om 8:30 start Koen’s werkdag. Het liefst is hij op kantoor bij Incentro in Alphen, maar vanwege de huidige corona maatregelen is hij vaker thuis. “Dat vind ik wel jammer hoor”, vertelt hij. “Ik ben een mensenmens en ben graag in de buurt van mijn collega’s. Dat mis ik nu echt.” Vandaag staat een demo op het programma, waarbij hij de functionaliteiten van het Mobile SAP Plant Maintenance Platform laat zien aan een mogelijke nieuwe klant. Dit doet hij samen met directeur Erwin Schmidt. “Zo’n demonstratie duurt geen hele dag, de meeste tijd gaat zitten in de voorbereidingen. Ik vind het belangrijk om me goed in te lezen in het betreffende bedrijf zodat ik mijn verhaal daarop kan personaliseren, aldus Koen.”
Demo’s op afstand
Zijn verhaal zelf hoeft Koen niet meer voor te bereiden. “Ik was nauw betrokken bij de ontwikkeling van het Mobile SAP Plant Maintenance platform en ken het van binnen en buiten. Bovendien heb ik inmiddels al flink wat demo’s verzorgd.” De demo’s vinden, vanwege de welbekende Corona maatregelen, digitaal op afstand plaats. Koen: “Dat is gelukkig geen enkel probleem – al vind ik het persoonlijk wel leuker en overtuigender om op locatie bij het bedrijf te zijn. Voorafgaand aan de demonstratie zorg ik dat alles klaar staat en dat het platform functioneert zoals het zou moeten. We gebruiken een testsysteem dat draait op de online omgeving. Het PM Platform bestaat uit drie aan elkaar gekoppelde applicaties: één applicatie voor mobiele telefoons, één applicatie voor tablets en één webapplicatie. De werking van de applicaties simuleer ik in een webbrowser.”
Drie gekoppelde multichannel applicaties
Erwin start het gesprek met een inleiding over Incentro en het ontstaan van het PM Platform. Daarna neemt Koen het over om een realtime demonstratie te geven van de werking van de drie applicaties die multichannel zijn ingericht. “Dit betekent dat wanneer iemand in één van de applicaties een verandering doet, dit in alle applicaties als ook in het ERP-systeem (SAP) zichtbaar is.”
“Koen geeft een voorbeeld: in een fabriek constateert een medewerker dat een pomp lekt en gerepareerd moet worden. De registratie van de lekkage kan gedaan worden middels de applicatie die geïnstalleerd is op zijn mobiele telefoon. De medewerker geeft op waar en wat het probleem is aan welke pomp en neemt desgewenst een foto van het probleem. Na opslaan van de gegevens, is deze informatie vervolgens in alle applicaties én het ERP systeem zichtbaar. Met behulp van de tablet applicatie kan de melding worden omgezet in een werkorder om de pomp te repareren. Ook kan een inschatting van benodigde tijd en materialen die nodig zijn worden gemaakt. Nadat de reparatie is uitgevoerd kan de monteur ingeven hoeveel tijd hij heeft besteed maar ook eventuele foto’s en tekst toevoegen. De webapplicatie is het meest uitgebreid. Eén onderdeel van de webapplicatie is de capaciteitsplanner waarmee, door middel van een drag and drop functionaliteit, werknemers per dag en uur kunnen worden ingepland. Alle informatie die gewijzigd kan worden in de capaciteitsplanner wordt 1-op-1 teruggekoppeld naar SAP. Hoe dit precies werkt laat ik zien in zowel de applicatie als live in SAP.”
Een goed verhaal
Koen is naar eigen zeggen alles behalve een verkoper. “Voordat ik bij Incentro ging werken, was ik werkzaam in de werktuigbouw. Ik weet dus hoe je die pomp uit het voorbeeld moet repareren en ken de mogelijke problemen waar onze klant tegenaan zou kunnen lopen. Werktuigbouwers houden niet van kletspraat – daar prikken ze direct doorheen. Ik wil hen dan ook overtuigen met een goed, duidelijk en eerlijk verhaal. Hen op een laagdrempelige manier laten zien hoe ons PM Platform kan ondersteunen om de dagelijkse administratieve afhandelingen te versimpelen en versnellen. Dat willen zij zien”
Na Koen’s demo, die ongeveer een half uur duurt, vertellen Erwin en Koen over de werkwijze van Incentro, waarbij de klant een licentie kan aanschaffen om het platform te kunnen gebruiken. Om te beginnen installeren we een Proof of Concept, waarmee de potentiële klant vervolgens kan gaan spelen. Zelfs in de PoC variant is het platform al aangesloten op het testsysteem van de klant zelf. Op die manier is de data herkenbaar voor de klant. In deze fase maakt de klant een lijst met aanvullende functionaliteiten en veranderingen die nog moeten worden ontwikkeld om te voldoen aan hun minimale eisen en wensen. Hiermee gaat Incentro aan de slag zodat het platform voldoet en voor productie kan worden vrijgegeven.”
Producteigenaar
Op een gemiddelde week geeft Koen soms een of twee demo’s van het Mobile SAP Plant Maintenance platform. Als Customer Engagement Manager is hij tevens producteigenaar. “Ik ben betrokken bij de doorontwikkeling van de applicaties, zodat deze alsmaar beter en efficienter worden. Op dit moment werken we er aan om ons eigen OutSystems-omgeving te koppelen aan ons interne SAP systeem. De verbeteringen die we hierin doorvoeren zijn vaak erg interessant voor onze klanten. Op die manier borgen we de continuiteit van het Mobile SAP Plant Maintenance platform.”
Rond 17:00 uur zit Koen’s werkdag er op. Tijd om alles af te sluiten en zijn collega’s een fijne avond te wensen. Op naar de volgende demo!